A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр"
Великописарівської селищної ради, Сумської області

Відкриваємо інклюзивний клас. Як батькам пройти цей квест

Дата: 07.04.2021 10:20
Кількість переглядів: 155

??????

Чи досі всі батьки дітей з особливими освітніми потребами (ООП) знають свої права й законодавчо закріплені можливості для їхніх дітей? Ймовірно – ні, адже “Нова українська школа” регулярно отримує їхні запитання про інклюзивне навчання.

Тож у цій статті розповідаємо, як батькам пройти весь шлях для відкривання інклюзивного класу та чому школі вигідно навчати дітей з ООП.

Читайте про:

  • як звернутися в інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ);
  • як там проводять оцінювання розвитку дитини;
  • які є особливості висновку ІРЦ;
  • чи має право школа відмовити в інклюзивному навчанні;
  • чому школі вигідно навчати дітей з ООП;
  • як школі забезпечити інклюзивне навчання в середині року.

ЯК ЗВЕРНУТИСЯ В ІРЦ

Як правило, фізичні та психологічні особливості дітей визначають ще в дошкільному віці. Тож батьки стикаються з інклюзивним навчанням під час вибору дошкільного закладу. Проте бувають і винятки: дитина приходить до школи, розумове навантаження збільшується, виникають нові вимоги до поведінки, комунікації з однолітками та вчителями. Тоді певні поведінкові чи психологічні моменти, що раніше могли трактувати як особливості характеру, можуть потребуювати корекційної роботи.

Фахівці інклюзивно-ресурсних центрів рекомендують звернути увагу на такі поведінкові моменти дитини шкільного віку – вони можуть свідчити про потребу звернутися за консультацією до ІРЦ:

  • непереборні складнощі з навчанням: неможливість засвоїти освітню програму чи окремі навчальні предмети;
  • постійні скарги педагогів на труднощі з навчанням, конфліктність чи навіть агресивність дитини;
  • постійна втома, брак бажання вчитися, виконувати завдання чи ходити в школу;
  • надмірна рухливість чи, навпаки, занадто довгі розмірковування над відповіддю, нерозвинена мова, погані навчальні показники, порівняно з однолітками.

ІРЦ безплатно проводять комплексне психолого-педагогічне оцінювання дитини, результати якого дають змогу батькам за потреби обирати інклюзивне навчання для своєї дитини.

Заяву можна подавати як особисто, так і через інтернет-портал ІРЦ, визначивши найбільш зручний за розташуванням та навантаженням. Це означає, що не обов’язково звертатися в центр за місцем проживання чи реєстрації. Але бажано заздалегідь уточнити, які документи потрібно надати для оформлення звернення. Основних документів небагато:

  • посвідчення особи батьків чи опікунів (паспорт одного з них);
  • свідоцтво про народження дитини;
  • медична форма №112/0 “Історія розвитку дитини” (це, фактично, медична карта дитини, яка зберігається в реєстратурі дитячої поліклініки чи в сімейного лікаря).

Додатково можуть попросити попередні висновки ІРЦ, інших медичних та психолого-психіатричних установ, якщо такі обстеження були. Якщо дитина вже навчалася в інклюзивному класі, потрібно підготувати психолого-педагогічну характеристику з місця навчання. Іноді потрібна довідка від психіатра.

ЯК ПРОВОДЯТЬ ОЦІНЮВАННЯ

На момент звернення батьки можуть ще не мати всіх документів на руках, але вони вже мусять бути готові, коли одного з батьків (ініціатора звернення) запрошують на первинний прийом. Проводить його директор ІРЦ чи уповноважена особа. На зустрічі призначають дату та час комплексного обстеження.

Оцінювання мають провести протягом місяця з моменту письмового звернення батьків до ІРЦ – зазначено в Положенні про інклюзивно-ресурсний центр. Проводити його можуть як у школі, де навчається дитина, так і в місці її проживання. Отримання висновку ІРЦ триває до 10 днів.

“Вам знадобляться кілька зустрічей дитини з фахівцями центру, щоб отримати дійсно грамотний висновок, – каже мама дитини з ООП Ольга Ткаченко. – Держава закупила не менше п’яти міжнародних тестових методик, які мають використовувати під час комплексного оцінювання. Тестування за кожною може тривати до 1,5 години.

Тож варто набратися терпіння й не погоджуватися на скорочення часу зустрічей, якщо ви дійсно хочете мати докладний опис особливостей вашої дитини й розуміти, у якому напрямі далі працювати з нею та як розвивати її сильні сторони”.

Комплексне оцінювання відбувається за такими напрямами:

  • фізичний розвиток;
  • мовленнєвий розвиток;
  • когнітивна сфера;
  • емоційно-вольова сфера;
  • освітня діяльність.

За потреби також можуть визначати рівень соціальної адаптації, взаємин з однолітками чи дорослими тощо. Додаткове оцінювання здійснюється за потреби. Батьки дитини чи її офіційні представники мають право бути під час проведення оцінювання.

ОСОБЛИВОСТІ ВИСНОВКУ ІРЦ

Усі дані про результати обстеження вносять в електронну базу даних ІРЦ. Там же зберігається й загальний висновок, примірник якого отримують батьки.

“Дуже рекомендую уважно прочитати висновок, який ви отримуєте на руки– підкреслює Ольга Ткаченко, – обов’язково перевірити всю інформацію, розпитати про все, що незрозуміло. Працівники ІРЦ також можуть вносити зміни чи доповнення за вашим побажанням, якщо вони відповідають дійсності і є важливими.

Також зверніть увагу, що у висновку може бути перелік матеріалів чи обладнання, які школі варто закупити для навчання дитини. Наказ МОН №414 від 23 квітня 2018 року затвердив типовий перелік допоміжних засобів для навчання, і фахівці ІРЦ можуть допомогти з ним розібратися. Проте якщо ви пропустили цей момент на підготовчому етапі, можна повернутися до цього під час складання індивідуальної програми розвитку (ІПР) уже в самій школі”.

У висновку ІРЦ рекомендує чи ні інклюзивне навчання для дитини. Тому цей висновок є підставою для вступу (або переведення) дитини до інклюзивного класу – копія надається шкільній адміністрації разом з іншими документами на вступ.

Водночас, у законі “Про повну загальну середню освіту” написано, що форму навчання для своєї дитини обирають батьки чи люди, які їх замінюють. Отже, лише батьки вирішують, чи дотримуватися рекомендації щодо форми навчання, яку надав ІРЦ.

ЧИ МОЖЕ ШКОЛА ВІДМОВИТИ В ІНКЛЮЗИВНОМУ НАВЧАННІ

Коли в школі вам кажуть, що не вміють працювати з такими дітьми або не мають відповідних умов, – це неправда, – каже заступниця директора з навчально-виховної роботи в СЗОШ № 8 Хмельницького Валентина Маланчій. – Із початком реформи НУШ вчителі, які проходять навчання, підвищення кваліфікації чи перекваліфікацію, отримують знання, потрібні для роботи з інклюзивними класами та дітьми з ООП. Це частина обов’язкової програми підготовки й займає вона 10–15% усіх навчальних матеріалів для вчителів”.

Джерело https://nus.org.ua/articles/vidkryvayemo-inklyuzyvnyj-klas-yak-batkam-projty-tsej-kvest/


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень