Новини
ЧОМУ В ДИТИНИ З ПОРУШЕННЯМ КОГНІТИВНОГО РОЗВИТКУ ОБМЕЖЕНІ ЗНАННЯ ПРО ДОВКІЛЛЯ
Дитина живе, розвивається, навчається, виховується у довкіллі під впливом різних засобів. Важлива складова інтелектуальної готовності дитини — загальна обізнаність про довкілля. Це знання про деякі соціальні явища, живу та неживу природу. У дітей з порушенням когнітивного розвитку ці знання обмежені. Дуже часто діти не розмежовують свої прізвище й ім’я, не знають черговість пір року, назв пташок, тварин і рослин, елементарні поняття. Недосконале сприйняття, знижена пізнавальна активність веде до того, що дитина багато чого не помічає навколо себе. Якщо ж предмет не виділяється, то й не виникає потреби назвати його, словниковий запас дитини не поповнюється. Закономірно, що збіднене уявлення про навколишній світ неминуче гальмує розвиток мовлення.
Як формувати знання про довкілля
Основними засобами ознайомлення дітей з довкіллям є: середовище (предметне, соціальне, мовленнєве), природа, ігри, предмети побуту, народні традиції і звичаї, свята, народно-декоративне мистецтво, художня література, усна народна творчість, технічні засоби навчання, образотворче мистецтво, сім'я.Початком опанування знань про довкілля є формування образів і уявлень про конкретні предмети та явища, а також їх позначення словами. Це відбувається під час безпосереднього сприйняття предмета дитиною. Наприклад, погладжуючи рукою м’яку пухнасту шерсть кішки, малюк чує словесні позначення від дорослого: «м’яка пухнаста шерсть», «білі лапки й грудка». Безпосереднє відчуття м’якості, зорове сприйняття забарвлення та їх мовленнєве позначення дає дитині змогу зрозуміти і засвоїти ці образи. Отже, предмети, що сприймаються, мають позначатися словом, водночас слово завжди має підкріплюватися чуттєвим досвідом. Формуючи в малюка знання про навколишній світ, батьки повинні обов’язково домогтися зв’язку між відчуттям і словом, сприйняттям і словом, уявленням і словом.
Джерело: «Дитина із труднощами у навчанні» Л.І. Прохоренко