A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр"
Великописарівської селищної ради, Сумської області

ЩО ТАКЕ ГІПЕРЛЕКСІЯ І ЯК ВОНА ПОВ'ЯЗАНА З АУТИЗМОМ?

Дата: 12.01.2022 09:03
Кількість переглядів: 86

     Загальна інформація та рекомендації  щодо подолання гіперлексії - гіпертрофованій

здатності до розвитку навичок читання, яка часто зустрічається у дітей з РАС.

 Багато хто думає, що вчитель-логопед працює тільки з   порушеннями усного мовлення   (правильною звуковимовою,     формуванням граматичної системи   мовлення, розвитком зв’язного мовлення, тощо). Проте, важлива складова мовлення, з якою працюють логопеди, - це письмове мовлення.

   Досить часто спостерігається, що деякі діти з аутизмом дуже добре читають, але при цьому погано розуміють прочитане та звернене мовлення в цілому. Така особливість багатьох дітей з аутизмом називається "гіперлексією" - здатність швидко декодувати і прочитувати слова, але часто діти з гіперлекією не розуміють, що вони тільки що прочитали. Неважко зрозуміти, чому діти з гіперлексією, які, начебто, самі навчилися читати раніше інших дітей, матимуть труднощі в шкільному навчанні, пов'язаному з читанням.

Характеристики гіперлексії

Гіперлексія, як правило:

  • зустрічається серед людей з порушеннями розвитку;
  • починає проявлятися у віці до 5 років;
  • виражається в тому, що людина сама себе учить читати;
  • читання схоже на ритуал, є нав'язливим;
  • здатність читати слова не відповідає (перевершує) очікуванням щодо інтелектуальних здібностей індивіда.

   Діти з гіперлекією часто приділяють величезну увагу тексту з дуже раннього віку - спочатку вони виявляють сильну цікавість до букв, а потім до цілих слів. Вони також мають порушення усного мовлення, , для них, як правило, характерні такі особливості як:

  • Эхолалія (повторення чужих слів і фраз).
  • Перестановка займенників.
  • Стереотипне повторення слів і фраз.
  • Затримка у функціональному використанні слів.

У дітей з аутизмом, як правило, є складності з розумінням фактів, взаємовідносин і емоційних станів в тексті. Оскільки діти з аутизмом зазвичай потребують цілеспрямованого навчання соціальним навичкам, їдїм може бути складно зрозуміти художні тексти, які описують почуття і мотивацію персонажів. Також такі діти схильні приділяти більше уваги деталям, а не загальній картині в цілому.

Допомога при гіперлексії

Навчання розуміти причинно-наслідкові зв’язки

Для того, щоб розуміти прочитаний текст, дитина має бути здатна аналізувати події та їх послідовність. Для цього підходить зайняття з серії "Розкажи історію", коли учні повинні розташувати події в певному порядку (за допомогою зображень) або описати подію одно за іншим. Для цього добре підходять навідні питання: Хто? Що? Що зробив? Для того, щоб допомагати дитині розташовувати події в послідовності важливо учити його концепціям часу, наприклад, "спочатку", "потім" і потім".

Аналіз зображень перед читанням

Перед читанням книги вивчите її ілюстрації, назву і обкладинку. Обговоріть з дитиною інформацію, яку можна зрозуміти тільки по картинках (Про кого ця казка? Де вони? Що вони роблять?), запитайте його припущення про події в книзі.

Метод "Розвиток критичного мислення через читання та письмо" (РКМЧП)

Це специфічна техніка для поліпшення розуміння прочитаного тексту, яка спонукає дитину робити припущення щодо змісту тексту, ставити запитання, шукати відповіді на питання в тексті, аналізувати результати читання. Існують різні інструкції щодо використання цієї техніки.

Створення візуальної карти

Для того, щоб дитині було простіше згадати важливу інформацію з прочитаного тексту і правильно організувати її, можна створити візуальну карту історії. Якщо проходити разом з дитиною за такою картою від одного елементу до іншого, то дитина вчитиметься виокремлювати такі елементи як обставини, дії і емоції.

Соціальні історії

Використайте соціальні історії, щоб дитині було простіше зрозуміти емоції персонажів і точки зору різних людей. Соціальна історія може бути простим "керівництвом", яке описує правила для певної ситуації в дуже простій формі. Наприклад, історія може описувати почуття "злості", і тоді в ній описуватимуться причини, за яких люди можуть злитися (наприклад, вони не змогли добитися свого), як злість виглядає з боку, і як можна вирішити таку ситуацію (наприклад, якщо я злюся, я можу глибоко вдихнути).

Розмови у вигляді комікса

Комікси - це відмінний спосіб розвивати навички розуміння персонажів і різних точок зору. Різні типи "хмарок" в коміксах допомагають дитині зрозуміти, що людина може думати одне, а говорити інше. Це важливо не лише для читання, але і для розвитку соціальних навичок в цілому. У коміксах також дуже чітко показана послідовність подій, і по них дуже просто переказувати прочитане, використовуючи поняття «спочатку» і «потім».

Підказки за допомогою повторюваних слів

Підказки за допомогою повторюваних слів - це навчання дитини того, як виокремлювати слово, яке повторюється, дуже часто це займенник, в тексті і визначати, до чого відноситься дане слово. Це не тільки допомагає навчати займенників, а й заохочує дитину зупинитися і активно, а не пасивно взаємодіяти з текстом.

Джерело: Speech Buddies https://outfund.ru/

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень