Як розвивати мовленнєві навички дитини
Як розвивати мовленнєві навички у дитини
Серед молодих батьків поширена думка, що для розвитку мовлення дитини потрібно розмовляти з нею якомога більше. Подібні думки ви можете прочитати в книгах з дитячого розвитку або в Інтернеті, почути від педіатрів тощо.
Якщо ви серйозно цікавилися цим питанням, можливо, ви також чули про те, що діти, які живуть в бідних сім'ях, чують від батьків набагато менше слів, ніж діти із забезпечених сімей. Це уповільнює їх мовленнєвий розвиток.
З цього можна зробити висновок, що батьки з малозабезпечених сімей винні в тому, що їхні діти недостатньо розвивають свої мовленнєві навички. Але в даному питанні є й інша сторона: скільки потрібно розмовляти з дитиною, щоб її мовлення нормально розвивалося?
Ідея про те, що діти з малозабезпечених сімей чують від батьків менше слів і через це поступаються своїм одноліткам в мовленнєвому розвитку, вперше була висловлена американськими психологами Бетті Харт і Тодом Ріслі. Ця думка була розтиражована психологами і стала аргументом на користь того, що батьки повинні розмовляти з дітьми з раннього віку.
Психологи виявили, що в американських школах діти з малозабезпечених сімей демонструють порівняно низьку успішність, і зусиль вчителів недостатньо, щоб впоратися з цим. Вчені почали розглядати питання, що впливає на розвиток мовлення дитини поза школою, і провели дослідження на цю тему. У ньому взяли участь 42 сім'ї (у ході дослідження їх розділили на 3 групи: забезпечені, сім'ї з середнім достатком і малозабезпечені). За дітьми спостерігали з віку 9 місяців до 3 років. Вчені щодня відвідували досліджувані сім'ї і записували всі форми взаємодій між батьками і дітьми.
У результаті дослідження з'ясувалося, що діти в забезпечених сім'ях щодня чули від батьків більшу кількість слів, ніж в інших сім'ях (у малозабезпечених сім'ях такий показник був найнижчим). Згодом різниця між групами зростала, і на той час, як діти досягали трирічного віку, діти із забезпечених сімей чули від батьків на 30 мільйонів більше слів, ніж їх однолітки з малозабезпечених сімей.
Однак виникає закономірне питання: чи дійсно впливають такі домашні умови на успішність дітей у школі? Чи так важливо, щоб дитина чула багато слів від батьків у перші місяці життя? Самі вчені, що проводили дослідження, не встановлювали прямого взаємозв'язку і розглядали спілкування з дитиною в більш широкому контексті. Вони стверджували, що для хорошої успішності важливі прояви любові стосовно дітей і якісні взаємодії, а спілкування - одна з їх форм.
Сучасні психологи критикують результати експерименту Бетті Харт і Тода Ріслі, стверджуючи, що в дослідженні взяла участь недостатня кількість сімей для того, щоб його результати могли вважатися об'єктивними (зокрема, малозабезпечені сім'ї склали найменшу групу). Крім того, в дослідженні основна увага була приділена кількості слів, які чують діти, але недостатньо проаналізовано, якими були ці слова. Вчені обмежилися тим, що проаналізували, які частини мови частіше вживали батьки, і чи були їхні репліки підтримуючими, чи навпаки, критикуючими.
У сучасних подібних дослідженнях використовується більш глибокий аналіз мови батьків з використанням складних статистичних методів і моделювання. Це дозволяє точніше спрогнозувати вплив мови батьків на подальший розвиток дитини.
Так, вчені з Гарвардського університету недавно провели дослідження з метою визначити якісні показники мовлення батьків, які впливають на мовленнєвий розвиток дитини. Слово «якість» тут означало не те, що одні слова були для дитини корисними, а інші шкідливими, а те, що батьки могли використовувати рідкісні слова або такі, які діти ще не могли поєднати зі своїм досвідом (наприклад, коли розповідали про уявні ситуації або можливе майбутнє).
У дослідженні взяли участь 50 сімей. У результаті вчені виявили взаємозв'язок між мовленням батьків, яке чули діти з раннього віку, і словниковим запасом, який вони мали в більш пізньому віці.
Вчені з'ясували, що більш освічені батьки більше говорили зі своїми дітьми і використовували більше рідкісних і абстрактних слів у порівнянні з іншими батьками. Однак така поведінка батьків не була постійною. Коли дитина росла, батьки могли розмовляти з нею менше, проте при цьому була важливою якість мовлення. Це призводило до того, що діти з таких сімей згодом мали більший словниковий запас у порівнянні зі своїми однолітками.
Це дослідження показує, що для мовленнєвого розвитку дітей до трьох років важливо, щоб батьки багато з ними розмовляли. У старшому ж віці важливішим стає якість мовлення батьків і різноманітність слів, які вони використовують. Це впливає на розвиток словникового запасу дитини, і результати стають помітними вже в початкових класах школи.
Подібні дослідження демонструють нам механізми мовленнєвого розвитку дітей. Для формування великого словникового запасу дитини важливо не тільки чути якомога більше слів - у кожному віці діти по-різному розвивають свої мовленнєві навички. І це відбувається незалежно від того, наскільки забезпечена сім'я, у якій вона зростає.
Отже, для розвитку дитини вам потрібно багато говорити з нею в дитячому віці, а потім використовувати в мові більш складні і різноманітні слова. Коли дитина стає старшою, пам'ятайте, що вона повинна чути слова, яких вона ще не розуміє. Наприклад, розповідаючи їй історії з минулого або обговорюючи поточні події, пофантазуйте разом з нею про те, що може статися в майбутньому. Або ж ви можете уявляти разом з дитиною ситуації, яких насправді не існує. Діти самі часто люблять фантазувати, і якщо у вас є маленька дитина, ви, ймовірно, вже говорите з нею про уявні речі. Тому, коли дитина розповідає вам подібні історії, проявіть терпіння і не зупиняйте її. Це, безсумнівно, принесе їй користь у майбутньому.