A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр"
Великописарівської селищної ради, Сумської області

РЕСУРСНА КІМНАТА

Дата: 20.01.2022 09:44
Кількість переглядів: 129

Возможно, это изображение в мультипликационном стиле (мебель и текст)

   Відповідно до нового інклюзивного законодавства РЕСУРСНА КІМНАТА визначається як:

??спеціально облаштована кімната (частина кімнати??),

??що має відповідний розподіл функціональних зон, ??призначена для розвитку учнів з особливими освітніми потребами,

??гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження,

??надання (проведення) індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять).

????Якщо казати просто, то ресурсна кімната - це спеціально організований простір для розвитку дитини та гармонізації її психоемоційного стану.

???? Завдання ресурсної кімнати:

- розумне використання робочого простору для корекційно-розвиткових занять та психоемоційного розвантаження.

???? Обов’язками закладів освіти для організації інклюзивного навчання являються:

??облаштування освітнього середовища (забезпечення доступності)

??забезпечення необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками, допоміжними засобами навчання відповідно до потреб здобувачів освіти;

??облаштування ресурсної кімнати.

???? Таким чином, можно виділити 3 аспекти використання ресурсної кімнати для дитини з ООП:

1. надання індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;

2. психологічне розвантаження, соціально-побутове орієнтування, формування навичок самообслуговування;

3. Доступність та універсальний дизайн.

???? Будівельні норми та державні стандарти щодо приміщення ресурсної кімнати:

?? площа приміщень ресурсної кімнати вар’юється від 16 кв.м до 60 кв.м ( наприклад зустрічала таку інформацію, що приміщення має бути не менше 36м2 в умовах реконструкції, та до 60м2 в умовах нового будівництва) /?? слід перевірити ці тверджння/

(????Моя примітка - звісно, що це норма в «ідеалі» і не завжди може забезпечуватися в реальності)

?? в приміщенні слід уникати предметів, які можуть спричинити травмування;

??приміщення обов’язково має бути достатнім для організації 2х базових зон - навчально-пізнавальної зони (інколи плюс ігрової зони) та побутово-практичної зони;

??має містити затверджені допоміжні засоби для навчання;

??мають бути забезпечені санітарно-гігієнічні умови ( умивальник та швидкий доступ до вбиральні)

??нормальне освітлення приміщення та сонцезахисну систему (штори, жалюзі, ролети);

??опалення на рівні +19-23° з припливно-витяжними установками;

?? ресурсна кімната має бути максимально ізольованою від зовнішнього шумового фону. Не бажано щоб поруч з нею знаходилась музична чи спортивна зала, що може перешкоджати проведенню корекційно-розвиткових занять.

???? До типового переліку допоміжних засобів для навчання, якими обов’язково має бути облаштована ресурсна кімната відносяться спеціальні засоби корекції психофізичного розвитку та інше обладнання.

Наприклад:

??Меблі (шафи, пенали, кухонні секції, стіл учнівський та стіл для приймання їжі, стільці, крісло-груша);

??Технічне обладнання (ноутбук, дошка-екран, проектори, інтернет-обладнання, електрочайник та мікрохвильова піч);

??Додаткове обладнання (м’яч-фітбол, килимок-пазл, дитячі іграшки, конструктори, килим для ігрової діяльності, батут, канцелярські прилади, дошки для повзання та катання, ін.).

???? Організація простору в ресурсній кімнаті передбачає наявність 3х основних зон:

????I - Навчально-пізнавальна зона:

- робоче місце вчителя;

- індивідуальне місце учня;

- зона асистента.

Навчання може відбуватися як індивідуально, так і в групах.

??Робоче місце вчителя обладнується комп’ютерним та іншим мультимедійним оснащенням, меблями, допоміжними засобами та матеріалами.

??Для учнів підбираються відповідні стільці та навчальні парти.

??Місце для групових та індивідуальних занять обладнується меблями спеціального призначення, корекційними засобами навчання і спеціальними тренажерами, а також столом і стільцями для групової роботи.

??Побажання для облаштування І зони:

- мобільні меблі;

- нейтральні кольори меблів, стін, оздоблення вікон;

- збіднене середовище;

- комп’ютерне оснащення.

????ІІ - Ігрова зона:

- Сенсорний куток (центр фізичного та/ або психологічного розвантаження);

- центр розвитку та творчості.

??Сенсорний куток в ігровій зоні створюється з метою релаксації і для проведення корекційної роботи психолога. Використання піскотерапії, обладнання для мозочкової стимуляції, обладнання для сенсорної стимуляції дозволяє зняти психоемоційне напруження, розвивати та вдосконалювати сенсорні, вестибулярні і рухові можливості дітей.

??Куток для творчості слід наповнити мольбертами, наборами для творчості, фарбами, розмальовками, наборами для ліплення, все це слугуватиме чудовим інструментом для розвитку творчого потенціалу, фантазії, уяви, а також розвантаженню нервової системи.

???? ІІІ - Побутово-практична зона:

- осередок для соціально-побутової орієнтації

- кухня, їдальня.

??У цій зоні діти здобувають і засвоюють навички самообслуговування, які допоможуть їм адаптуватися та інтегруватися у суспільство.

???? Юридичні аспекти організації ресурсної кімнати

Нагадую, шо згідно змін до порядку організації інклюзивного навчання в закладах освіти на даний момент юридично закріплені наступні норми:

1) Для учнів, що потребують тимчасового психологічного розвантаження або усамітнення, в ресурсній кімнаті створюється окрема зона, яка використовується незалежно від розкладу занять.

2) Ресурсна кімната може використовуватися усіма учнями закладу освіти ??, а не лише здобувачами освіти з ООП.

3) Учні можуть перебувати в ресурсній кімнаті винятково у супроводі педагогічних працівників, асистента учня або залученого фахівця, що проводить (надає) додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття (послуги).

??Слід зазначити, що Законом України «Про повну загальну середню освіту» ст.24 передбачена доплата у розмірі 10-15% за завідування ресурсною кімнатою.

???? Ресурсна кімната в ІРЦ

Відповідно до Положення про ІРЦ загальна площа інклюзивно-ресурсних центрів становить не менш як 50 кв. метрів.

Приміщення інклюзивно-ресурсних центрів облаштовуються

- кімнатою для прийому громадян;

- ресурсною кімнатою ??

- кабінетами фахівців (консультантів) інклюзивно-ресурсного центру

- залом для занять з лікувальної фізкультури.

У типових інтер’єрних рішеннях подано також опис «Кімната для проведення групових психолого-педагогічних занять (ресурсна кімната)».

Вимоги для ресурсної кімнати в ІРЦ:

??приміщення має бути поліфункціональним — використовуватися по-різному залежно від мети діяльності.

??Для цього встановлюються наступні зони:

- навчальна

- рухова

- ігрова

- діагностична

- соціально-побутова.

У ресурсних кімнатах ІРЦ діти можуть:

??займатися з корекційним педагогом та дефектологом, практичним психологом, вчителем лікувальної фізичної культури, іншими фахівцями;

??працювати за власним адаптаційним графіком;

??розвивати життєві навички, вчитися, відпочивати, гратися тощо.

???? Ресурсні кімнати за кордоном

І звісно, що такі кімнати існують при навчальних закладах та інших ментальних закладах, але називаються вони «сенсорні кімнати».

Так, наприклад, в США Сенсорна кімната визначається як терапевтичний простір для самоорганізації та розвантаження.

Сенсорні кімнати в школах використовуються як:

- безпечне місце;

- дають можливість заспокоїтися чи стабілізувати нервову систему учня;

- розвивати соціально-емоційні навички;

- сприяти запобіганню сенсорного перевантаження та вчитися стратегіям деескалації такого стану.

Що дозволяється робити американським дітям в сенсорній кімнаті:

- сидячи, розкачуватися на фітболі;

- бити «боксерську» грушу, якщо є;

- використовувати аналог сенсорної ковдри/ жилету або спального мішку;

- повільно розгойдуватися на горизонтальній платформі;

- кидати силіконові мячики на підлогу чи об стіну;

- стрибати на батуті.

Отже, основною метою використання сенсорної кімнати за кордоном вважається повернення дитини до класної кімнати спокійною, відновленою, врівноваженою, що покращує її поведінку та результативність під час навчання!

????????????????????

Висновок:

спеціально організований освітній простір у ресурсній кімнаті дає змогу кожній дитині реалізувати своє право на освіту, максимально розкрити освітній і особистісний потенціал та подолати бар’єри соціалізації.

??????????

Джерела написання:

- Державні будівельні норми «Інклюзивність будівель і споруд» (2018 р);

- Стаття «Ресурсна кімната. Облаштування зон ресурсної кімнати» з сайту inkluzia. com. ua

- Типовий перелік спеціальних засобів корекції психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних та спеціальних класах закладів загальної середньої освіти.

- Інклюзивне законодавства в дошкільних навчальних закладах, в закладах загальної повної середньої освіти;

- Дані вебінару Всеосвіта «Ресурсна кімната» (автор Л. Верещак).

- Статті з англійських та американських сайтів щодо сенсорних кімнат та їх ефекту для учнів з аутизмом.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень