A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр"
Великописарівської селищної ради, Сумської області

Діти з РАС. Особливості корекційної роботи.

Дата: 03.12.2021 10:46
Кількість переглядів: 74

Організація навчання та виховання

дітей з розладами атистичного  спектра (РАС)

  Аутичний розлад одне з порушень, за яким діти та підлітки

отримують спеціальне навчання та супутні освітні послуги. Такий

стан суттєво позначається на розвитку вербальної та невербальної

комунікації, соціальної діяльності та, як наслідок, на навчанні

дитини.

Функція педагогів полягає у наданні освітніх послуг відповідно

до актуального рівня сформованості знань, умінь, навичок та

можливостей дитини в той чи інший період її розвитку; батьки

створюють для неї умови психофізичного комфорту, захищеності,

прийняття і підтримки, забезпечують реалізацію корекційних цілей в

домашніх умовах, сприяють закріпленню досягнень дитини.

Рання діагностика та відповідні навчальні програми дуже

важливі для дітей, які страждають на аутизм. Починаючи з трьох років, такі діти, можуть навчатися за відповідними навчальними програми залежно від індивідуальних

потреб.Навчальні програми для учнів, які страждають на аутизм

спрямовані на поліпшення комунікації, соціальних, академічних

здібностей і поведінки у повсякденному житті. Особливості

поведінки та комунікації, що ускладнюють процес навчання, часом

потребують допомоги досвідчених фахівців, які розробляють та

допомагають втілювати план вдома й у школі. Учні, які страждають

на аутизм, краще навчаються, коли інформація презентується

візуально та вербально. Взаємодія з нормотиповими ровесниками також

дуже важлива, оскільки є моделлю відповідного мовленнєвого

спілкування та соціальної поведінки. Аби подолати труднощі

засвоювання нових навичок, важливо таким чином розробити

програми з батьками, щоб навчальна діяльність, досвід переносилися

і практикувалися вдома.

Корекційна робота з дітьми з РАС орієнтовно розділяється на два

етапи:

          І етап: «Встановлення емоційного контакту, подолання

негативізму у спілкуванні з дорослими, нейтралізація страхів».

Дорослому слід пам’ятати про 5 «не»:

Не говорити голосно.

Не робити різких рухів.

Не дивитися пильно в очі дитині.

Не звертатися прямо до дитини.

Не бути занадто активним і нав’язливим.

Першим завданням корекційного впливу при РАС, від якого

залежить успішність всієї роботи, є встановлення емоційного

контакту з дитиною. Спочатку за підтримки матері, вона повинна

призвичаїтися до приміщення, в якому проходять заняття,

переконатися в тому, що їй тут нічого не загрожує. Дитину можуть

налякати голосні розмови, різкі рухи, надмірна активність та

метушливість дорослого; неприємними можуть бути пряме

звернення, запитання, активні спроби привернути увагу, настирні

пропозиції щось подивитися, тілесні контакти, зазирання в очі.

Ознакою того, що дитина призвичаїлася до обстановки може бути її

прагнення дослідити приміщення або його окремі об’єкти. Дорослий

доброзичливим поглядом, посмішкою підтримує щонайменші прояви

активності дитини, невербальними засобами виказує готовність

допомогти (підняти іграшку, що впала під стіл; подати руку для

опори, якщо дитина хоче вилізти на стілець, щоб подивитись у вікно

тощо). Дорослий терпляче очікує, коли дитина сама підійде до нього і

виявить готовність до взаємодії. Важливо, щоб дитина відчувала, що

сама контролює ситуацію спілкування: дистанцію, засоби, тривалість

та інтенсивність контакту. Можна терпляче вислуховувати шаблонні

розповіді дитини, даючи їй цим самим досвід комфорту у

спілкуванні. Можна встановлювати контакт опосередковано через

батьків, спілкуючись з ними у присутності дитини на цікаві для неї теми.

У процесі спілкування слід стежити за наростанням моторної

напруженості, метушливості, іншими різкими змінами у поведінці,

які можуть бути сигналами наростання тривоги. У такому випадку

дорослий повинен негайно знизити свою активність і пошукати

приємнішу для дитини тему. Встановивши довірливі взаємини,

можна переходити до спільних ігор, малювання та інших видів

активності, які приносять задоволення дитині, в яких вона

почувається успішною.

     ІІ етап: «Подолання труднощів цілеспрямованої діяльності

дитини».

Для дітей з аутизмом дуже важлива цілеспрямована діяльність.

Вони швидко втомлюються, відволікаються, навіть від цікавих

занять. Попередженню цього сприяє часта зміна видів діяльності і

врахування бажання і готовності дитини взаємодіяти з педагогом.

Змістовною стороною занять з дитиною є діяльність, яку вона

любить, яка додає стану приємних сенсорних відчуттів, тобто

потрібно враховувати інтереси та уподобання дитини. На початку

роботи з дитиною активно обігруються її стереотипи.

Під час навчання дорослий знаходиться позаду дитини,

непомітно надає допомогу, створює відчуття самостійного виконання дії.

Потрібно дозувати похвалу, щоб не виробити залежності від

підказки. Неадекватна реакція у дитини свідчить про перевтому або

нерозуміння задач.

У дитини з  РАС є специфічна потреба у збереженні

постійності в обстановці, слідування заведеному порядку. Потрібно

використовувати режим, розклад, картинки, малюнки, чергувати

працю і відпочинок.

Наступним завданням корекційної роботи є розвиток активного

осмисленого ставлення до навколишнього світу. Ha заваді цьому

стоїть схильність дітей з РДА до одноманітного повторення тих

самих рухів, фраз, дій. Стереотипії не можна усунути, оскільки вони

виступають у якості захисту від тривоги та засобу аутостимуляції.

Дорослий може прийняти нав’язливу поведінку дитини, приєднатися

до неї і трансформувати її з середини. Так, до сюжету агресивної

фантазії дитини можна ввести доповнення неагресивного побутового

характеру. Розширення і ускладнення стереотипів дитини перетворює

їх із випадкового набору в систему зв’язків з оточенням.

Впливати на поведінку дитини з РДА можна через відповідну

організацію простору. Так, відкрита книга спонукає до того, щоб

погортати її, роздивитись малюнки; встановлені качелі – щоб на них

погойдатися; відкрита коробка з пластиліном – щоб поліпити тощо.

Діти з РАС потребують постійної емоційної підтримки,

особливо при появі несподіваних подразників, труднощів та

перешкод. Дитина повинна відчути впевненість дорослого у тому, що

вона хороша, попри невдачі. Позитивну та негативну оцінку слід

надавати дуже обережно. Про помилки в діяльності можна говорити

як результат спільного неуспіху, який спільними ж зусиллями

обов’язково буде виправлений іншим разом.

Формування навчальної діяльності дитини  залежить від

успішності психокорекційної роботи, спрямованої на соціалізацію.

Тому описані вище напрямки роботи повинні передувати навчанню.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень