Пісочна терапія в корекційно-освітній роботі логопеда
Витоки пісочної терапії лежать в основі діагностичної та терапевтичної методики, детально розробленою дитячим психіатром Лондонського інституту дитячої психології Маргарет Лоуенфелда. Вона вперше описала використання пісочниці з набором фігурок в процесі недирективной ігрової терапії. Автором методу «Терапія піском», що виник в середині ХХ століття, вважається швейцарський юнгіанскій аналітик Дора Калф. Пізніше вітчизняні психологи Т. Грабенко і Т. Зінкевич-Євстигнєєва запропонували систему пісочних ігор, назвавши їх корекційно-розвиваючими. Автори науково довели, що ігри з піском розвивають психічні і мовні функції.
Основним завдання психотерапевтичної пісочниці є:
- Сприяти мотиваційної готовності дітей сприймати дидактичну задачу;
- Формувати у дітей психологічну базу мовлення (увага, сприйняття, пам'ять), когнітивні процеси;
- Розвивати дрібну моторику рук;
- Збагачувати і активізувати словник рідної мови;
- Формувати лексико-граматичні категорії;
- Автоматизувати корегуючі звуки;
- Формувати у дітей бажання і вміння колекціонувати, класифікувати і комплектувати іграшковий матеріал для спільних ігор в пісочниці;
- Вчити дітей різним видам комунікації в спільних іграх і вправах в пісочниці.
Перевагою методу «Пісочна терапія» (sand-play) є реалізація доступності і наочності процесу навчання і виховання дошкільнят з мовними порушеннями:
- Пісок - природний матеріал, що володіє власною енергетикою,
- Пісок здатний «заземлити» негативну енергію, що важливо в роботі з «особливими» дітьми,
- Пісок - загадковий матеріал, що володіє здатністю зачаровувати дитину своєю піддатливістю, здатністю приймати бажану форму, бути сухим, легким або вологим, щільним і пластичним.
- Найдрібніші частинки піску активізують чутливі нервові закінчення на кінчиках пальців і долонях, тим самим стимулюють сусідні мовні зони в корі головного мозку.
- Занурення обох рук в пісок, а не однієї провідної, як при роботі олівцем у зошиті, знімає м'язове, психоемоційне напруження дитини і природно розвиває моторику рук.
- Для дошкільнят - це перш за все гра, яка приносить величезне задоволення від навчання.
Передбачуємо наступний результат:
- У дітей інтенсивно розвинуться вищі психічні функції (увага, сприйняття, пам'ять, мислення, уява), когнітивні процеси, а також мовлення.
- Сформубться навички спілкування.
- Розвинеться «тактильна» чутливість, як основа «ручного інтелекту».
- Розшириться словник рідної мови (способом моделювання ситуації - створення своєрідної демоверсії).
- Діти навчаться вільно використовують граматичними категоріями.
- Автоматизуються звуки, що корегуються.
- Для дітей створиться нова можливість для отримання знань.
- Збільшиться бажання дітей пізнавати нове, експериментувати, повторювати позитивний емоційний досвід.