Поради батькам
Ігри та вправи
для розвитку пізнавальної діяльності учнів із ЗПР
1. Ігри та вправи, спрямовані на розвиток уваги
У дітей із ЗПР особливо страждає довільна увага, коли потрібна цілеспрямована діяльність. Ці діти швидко відволікаються, увага у них нестійка. Знижена і здатність до її розподілу між різними видами діяльності. Вони не можуть робити одночасно дві справи. Звужений обсяг уваги переключається з одного виду діяльності на інший.
Вправа «Назви число»
Гравці стоять у колі. Ведучий кидає комусь м’ячик невеликого розміру і називає будь-яке число від 1 до 19. Той кому кинули м’ячик, має миттєво відгукнутися, назвавши число на одиницю більше, і знову кинути комусь м’ячик, назвавши при цьому нове число. Заборонено називати число, що йде за тим.
Вправа «Шифрувальник»
Щоб прочитати зашифровані слова, необхідно в кожному горизонтальному рядку закреслити однакові літери.
- а м м д а к р к т у ш г т ш
- т о о а к м м р я у д а к я
- я ш щ д щ ш д я а с п а о р т
- с в о я к т т з н я з в к ц е
Вправа «Буває – не буває» Слід назвати якусь ситуацію й кидати дитині м’яча. Дитина має зловити м’яч, якщо названа ситуація реальна, а якщо ні, то треба м’яч відбити. Заєць уміє літати; взимку холодно; на сосні виросли червоні яблука; у собаки народилися телята; мама пішла на роботу; поїзд летить по небу; кішка хоче їсти; людина в’є кубло; яблуко – солоне; бегемот заліз на дерево; кішка гуляє по даху;
Вправа«Фігури» Зображені фігури 3—4 видів (трикутник, коло, квадрат, ромб). Усього 5—10 рядів по 10 фігур у кожному ряді. Фігури в ряду розташовані довільно.
Потрібно: 1. Розкласти фігури, як показано на зразку 2. Розставити значки тільки у квадратах і трикутниках;
3. Поставити значки в ромбах і підкреслити всі квадрати.
Вправа «Викладанняя з паличок»
Матеріли: палички для рахунку, картка – зразок.
Запропонувати дитині за зразком викласти візерунок чи силует із паличок:
1-й рівень складності – візерунки в один рядок;
2-й рівень складності – силуети, що складаються з 6 – 12 паличок;
3-й рівень складності – складніші силуети, що передбачають використання 6 – 13 паличок;
4- рівень складності – складні силуети з великою кількістю деталей, що складаються з 10 – 14 паличок.
Інструкція: «Гляньте, що зображен на цій картці? Візьміть палички й викладить із них такий самий візерунок. Під час викладання будьте уважні. Починайте роботу».
Завдання-головоломки
Інструкція: «Склади 2 квадрати із 7 паличок, 2 рівні трикутники із 9 паличок.
«Візьми 9 паличок і склади квадрат і 4 трикутники».
Дитина має уявити фігуру і здогадатися, як її складати.
«Прибери 2 палички, щоб залишився один прямокутник».
«Склади будиночок із 6 паличок, а потім переклади 2 палички, щоб вийшов прапорець».
«Прибери 3 палички, щоб залишилося З таких самих квадрата». «Прибери 4 палички, щоб залишилося 3 квадрата. Переклади 1 паличку і щоб будиночок був перевернутий в інший бік».
2. Ігри та вправи на вдосконалення сприйняття простору
Сприйняття — складніший процес, ніж відчуття. Це цілісне віддзеркалення об'єктів і явищ навколишнього світу. Воно пов'язане з мовою, мисленням, пам'яттю, уявленнями, а також особливостями особистості.
Сприйняття дітей із ЗПР характеризується порушенням вибірковості, цілісності, узагальненості. У них утворюються лише найпростіші, а не головні зв'язки між об'єктами, тому їм важко осягнути значення сприйманого. У таких дітей звужений обсяг сприйняття, що ускладнює їм орієнтування в малознайомих місцях. Перелічені дефекти сприйняття негативно позначаються на успішності навчання (не дотримуються ліній рядка, виникають труднощі при написанні елементів літер, у поскладовому читанні, в розташуванні предметів у просторі тощо). Для вдосконалення сприйняття слід використовувати корисні заняття з малювання, ліплення, конструювання, спортивні ігри та фізичні вправи.
Вправа «З яких фігур?»
Пригадати і назвати предмети, схожі на коло, квадрат, прямокутник трикутник.
Вправа «Яка рука?»
Потрібно:
- визначити, якою рукою дівчинка триває прапорець;
- в якій руці хлопчик тримає кулю;
- на якій нозі стоїть дівчинка;
- якою рукою хлопчик тримає ручку.
Вправа «Що де знаходиться?»
Потрібно назвати, що зображено в середині, що в лівому верхньому кутку тощо.
Вправа «Твій шлях»
Потрібно розказати, як ти йдеш до крамниці і що де знаходиться (праворуч, ліворуч, позаду, попереду тощо).
Вправа «Уважно слухай і намалюй»
Дорослий називає геометричні фігури із вказівкою їхнього місця на аркуші. Діти мають замалювати їх на вказаному місці згідно з інструкцією (вгорі ліворуч трикутник, праворуч від нього квадрат, у центрі коло тощо).
Вправа «Лабіринт»
- Допомогти зайчику знайти дорогу.
- Якою дорогою діти йдуть до школи?
Вправа «Упізнай, що зображено»
Перед дитиною лежать картинки, на яких знайомі зображення дано не повністю. Попросити дітей подумати і сказати, що вони впізнали, кому належать ті чи інші елементи зображення.
3. Ігри та вправи на вдосконалення сприйняття часу
Сприйняття часу особливо складно дається дітям із ЗПР. Тривалість, швидкість, послідовність явищ усвідомлюються ними зі значними зусиллями. В іграх і вправах добре закріплювати уявлення про добу (ранок, день, вечір, ніч), дні тижня, місяці, ввести у словник понять тимчасові слова-поняття: раніше, пізніше, спочатку, потім, до, після.
Вправа «Розклади по порядку»
Покласти таблички з відповідними словами і попросити дітей розташувати їх у порядку зростання часу.
Вправа «Котра година?»
Використовуючи іграшковий годинник, попросити дітей визначити час на годиннику, а потім поставити стрілки за вказівками дорослого.
Вправа «До чого відноситься?»
Узяти картинки із зображенням пори року і картинки із зображенням таких предметів: саней, лиж, човна тощо. Дитина має назвати предмет і підкласти до картинок із відповідною порою року.
Вправа «Визначити час»
На табличках написано: ніч, ранок, день, вечір; на картках зображені ситуації, що відповідають певній частині доби. Пропонується дитині визначити, коли відбувається дія, зображена на картках, і підкласти їх до відповідної таблиці.
4. Ігри та вправи на вдосконалення сприйняття кольору
Для дітей із ЗПР характерна занижена колірна чутливість. Насилу засвоївши основні насичені кольори (червоний, синій, жовтий, зелений), діти ще довго плутають їхні відтінки. Вони нерідко використовують колір, не відповідний забарвленню реального об'єкту (розфарбовують кішку в синій колір, огірок у червоний тощо), не розуміють, що колір може бути постійною ознакою того чи іншого предмета.
Вправа «Добери відповідну пелюстку»
Перед дитиною кладуть картку із зображенням декількох квіток (ромашка, волошка, мак, соняшник), у кожної з яких бракує однієї пелюстки. Вони додаються окремо. Запропонувати дитині знайти їхню квіточку з урахуванням кольору і форми.
Вправа «Упізнай за кольором»
Пропонуються смужки різного кольору. Потім показати контури предметів (листя, огірок, кавун, волошка, лимон тощо). Дитина має показати смужку відповідного кольору.
Вправа «Чиї сукні висять?»
На малюнку зображені дівчатка, в їхньому волоссі бантики різного кольору. На мотузці висять сукні того ж кольору. Діти мають сказати, кому з дівчаток належить кожна сукня.
5. Ігри та вправи на розвиток мислення та мовлення
Для дітей із ЗПР найбільш складними є словесно-логічні операції, виконання яких протікає тільки в розумовій площині. Протягом багатьох років педагоги розвивають мислення учнів, піднімаючи його від найдоступніших наочних форм до абстрактних словесно-логічних понять.
Пропоновані нижче ігри і вправи сприяють не тільки активізації розумової та мовної діяльності, а й розвивають такі психічні процеси, як уявлення, пам'ять, уява, емоції, воля.Виконуючи ці завдання, дитина має знайти схожість і відмінності у предметах і явищах, порівняти їх на основі виділених ознак, зробити узагальнення, висновок.
Гра «Розклади Фігури»
Гра складається із 24 карток (8x6 см) із зображенням геометричних фігур чотирьох видів, трьох кольорів (сині, червоні, зелені), великого і маленького розміру.
1-й варіант. Мовчки розкласти фігури в купки: спочатку в 3 купки відповідно до форми, потім у 3 купки відповідно до кольору.
2-й варіант. Покласти на стіл будь-яку картку з фігурою, дитину попросити викласти картку з фігурою, відмінною тільки однією ознакою. Наприклад: якщо маленьке червоне коло, то дитина має покласти велике червоне коло або маленький червоний квадрат тощо.
Вправа «Хто що любить?»
Набір карток із тваринами. Дібрати кожній тварині з іншого набору карток те, що ця тварина їсть.
Вправа «Кому що треба?»
Попросити дитину дібрати до карток із зображеннями знайомих ситуацій картки, де намальовані предмети, яких бракує.
Відгадай загадку
- Знайти картинку- відгадку. Наприклад: без рук, без ніг, а ходить.
- Або дати текст загадок і попросити намалювати відгадки.
- Придумай загадку.
- Показати дітям предмети:
м'яч, жабу, книгу, олівець тощо, потім попросити їх, виділивши характерні ознаки, придумати загадки.
Назви слово, яке починається з останньої літери.
Наприклад: сова — альбом — море — єнот... тощо.
Для цієї мети дуже добре підійде гра в міста, кольори тощо.
Назви протилежні слова:
тонкий — ... гострий — ...
чистий — ... гучний — ...
низький —... здоровий — ...
Закінчи речення:
Влітку тепло, а взимку... Птахи літають, а змії... Восени листя жовте, а влітку...
Рими
Дати дитині наочні картинки, де потрібно підібрати риму до предметів: ліс - ніс; окуляри - товари; хустка - пелюстка тощо.
Склади розповідь
- Розкласти по порядку і скласти розповідь (3—4 картинки за сюжетними картинками).
- Назвати, що неправильно (прості описові ситуації без складних смислових зв'язків).
Вправа “Підбери слово”. Ворона каркає, а сорока? Сорока ... /стрекоче/. Сова літає, а кролик? Кролик ... /стрибає/. Корова жує, сіно, а собака? Собака ... /гризе кістку/. Кріт риє нірку, а ластівка? Ластівка ... /в’є гніздо/.
Який? Яка? Яке?
Кофточка шовкова, а шуба? Шуба… (хутряна). Яйце овальне, а м’яч? М’'яч… (круглий). Лимон кислий, а сіль? Сіль… (солона). Гірчиця гірка, а абрикос? Абрикос… (солодкий). Білка пухнаста, а їжак? Їжак… (колючий)