Добірка дидактичних ігор та вправ для збагачення словникового запасу
Дидактична вправа «Відгадай, який я»
Мета: збагачення словникового запасу прикметниками; допомога у визначенні того чи іншого емоційного стану людини за виразом обличчя; відпрацьовування емоційної сфери дитини.
Хід вправи: дитина сидить за столом. Дорослий розповідає їй про емоції, які відчуває людина, пропонує розглянути малюнки на столі й відгадати у якої літери – яка емоція. Далі дорослий пропонує дитині відтворити якусь із знайомих емоцій, наприклад гнів, потім пропонує подивитися у дзеркало і визначити, чи правильно вона це робить.
Дидактична гра «Впізнай дику тварину за описом»
Мета: учити виділяти й характеризувати особливості зовнішнього вигляду диких тварин, способу їхнього життя; робити узагальнення на основі спільних ознак; збагачувати словниковий запас назвами диких тварин.
Хід гри: дорослий викладає на стіл картинки із зображенням диких тварин; описує якусь тваринку, дитина відгадує, бере картинку із зображенням тієї тварини, що описував дорослий.
Дидактична гра «Хто у кого?»
Мета: збагачувати словниковий запас назвами свійських тварин та їх дитинчат. Вправляти в утворенні іменників – назв малят свійських тварин, у тому числі із зменшувально-пестливими суфіксами.
Хід гри: перед дитиною на столі лежить картка-поле із зображеннями свійських тварин. Дитина добирає предметні картинки із зображенням дитинчат свійських тварин.
Дидактична гра «Одягнемо ляльку на прогулянку»
Мета: збагачувати словниковий запас назвами одягу та взуття. Вчити добирати сезонний одяг та взуття для ляльки на «прогулянку».
Хід гри: перед дитиною на столі лежить картка-поле, де зображена певна пора року; плоске зображення ляльки, одягу та взуття. Дитина одягає ляльку на «прогулянку» і називає правильно одяг та взуття.
Дидактична вправа «Розглянь і назви одяг»
Мета: сприяти формуванню семантичної структури слова в єдності всіх його компонентів; вправляти в утворенні та вживанні іменників у множині. Звертати увагу дітей на різницю в закінченнях слів. Збагачувати словниковий запас дітей назвами одягу.
Хід вправи: дорослий виставляє парні малюнки із зображенням одягу. Дитина уважно розглядає і називає зображене.
Дидактична гра «Що зникло?»
Мета: розвивати увагу, пам’ять; активізувати процеси переводу слів з пасивного до активного словника (за темою «Мій одяг та моє взуття»).
Хід гри: дорослий виставляє на столі чотири предмети, називає їх, пропонує запам’ятати. Дитина заплющує очі, дорослий ховає один з предметів. Дитина відкриває очі і називає, що зникло.
Дидактична гра «Куди підеш?»
Мета: активізувати словник дітей назвами просторових понять.
Хідгри: дорослий ховає іграшки в різних місцях кімнати (ведмедика – праворуч від місця знаходження дитини, зайчика – ліворуч, за шафою, ляльку – позаду, вперед – машинку), «Куди хочеш піти?» . Дитина голосно говорить, куди вона хоче піти.
Дидактична гра «Хто у кого?»
Мета: збагачувати словниковий запас дітей назвами перелітних птахів та їх дитинчат. Вправляти в утворенні іменників – назв малят перелітних птахів, у тому числі із зменшувально-пестливими суфіксами; закріплювати навички ловлі (кидання) м’яча.
Хід гри: дорослий, кидаючи м’яча, запитує: «У ластівки хто?». Дитина, спіймавши м’яч та повертаючи його дорослому відповідає: «Ластів’ята». І так далі.
Дидактична гра «Добери пару»
Мета: збагачувати словниковий запас дітей назвами диких тварин та їх дитинчат: лисиця – лисеня (із зменшувально-пестливими суфіксами); закріпити навички ловлі та кидання м’яча.