A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр"
Великописарівської селищної ради, Сумської області

Розвиток мовлення дітей дошкільного віку за допомогою сюжетно-рольової гри

Дата: 26.03.2024 14:18
Кількість переглядів: 9

Невичерпні ті знання, уміння, які дитина набуває в іграх, особливо в сюжетно-рольових. Граючись, дитина навчається, але жодне навчання немож­ливе без допомоги основного — мовлення. У грі дітей ми маємо передовсім зважати на інтереси роз­витку їхнього мовлення.

Самодіяльність в галузі мовлення дітей ні в чому не виражається так яскраво і інтенсивно, як у грі і че­рез гру — у праці. До організації гри і образотворчої діяльності дітей головним чином спрямовані заходи щодо розвитку їхнього мовлення. Така турбота має передбачати інтереси організації як дидактичних, так і творчих, сюжетно-рольових ігор.

Слід усіляко сприяти тому, щоб цей відповідальний пері­од у житті дитини, період ово­лодівання всією моторною сфе­рою, зокрема мовленнєвим мото­рним апаратом, мав сприятливий перебіг. Однією з найголовніших умов для цього є позитивний емо­ційний стан дитини. Задоволення і радість мають бути незмінними супутниками життя дітей, най­кращим чином сприяти їхньому нервово-психічному розвитку і передовсім розвитку мовлення.

Сенсорний і мовленнєвий розвиток дитини вдоскона­люється тоді, коли вони по­єднані між собою. Розвиток від­чуттів і сприйняття перебуває у безпосередньому зв'язку з розвитком мислення і мов­лення. Накопичення уявлень і знань відбувається через сприйняття, а тому турбота про розвиток мовлення має су­проводжуватися турботою про розвиток органів чуття і сприйняття.

Розвиток мов­лення дітей відбу­вається у сюжетно-рольових іграх. У грі дитина «роз­мовляє» з героями казок, «виховує» ін­ших малят, «готує» обід, «лікує» ляльок, ведмедиків, «літає» у Космос. У грі мож­на все це робити. У грі не можна лише мовчати. Дитина гово­рить... «Якщо ти не їстимеш, — звертається п'ятирічна Іринка до своєї доньки-ляльки, — я не розповім тобі казку. Молодець, швидко з'їла! Тепер слухай казку про Курочку Рябу...». Дівчинка розповідає ляльці зна­йому казку, імітуючи інтонацію своєї бабусі.

Ігри з лялькою, ведмедиком, зайчиком та іншими образними іграшками спонукають дитину до розмов, активізують її словник. Після п'яти років у дітей вини­кає потреба в колективних іграх, розмови з іграшкою наодинці їх уже не влаштовують. Вони хочуть грати у справжню сім'ю, щоб там були і батько, і мати, і ба­буся, і дідусь. Діти, які не відвідують дитячого садка (та ще й коли одна дитина в сім'ї), часто звертають­ся до дорослих із проханням пограти разом із ними: «Мамо, пограймо в "доньки-матері". Я буду мамою, а ти — моя донька. Ти бери ляльку і грайся як малень­ка, будеш робити все, що я скажу. Добре?» — лагідно дивиться на матір дівчинка. «І що це ти за дурниці вигадала, яка ж з мене донька! Грай сама з лялькою у мене бракує часу», — байдуже відповідає мати. Ді­вчинка ображена, але згадала про бабусю: «Бабусю, ти хочеш бути моєю донечкою? Пограйся зі мною».

Гра допоможе батькам проаналізувати свої дії і мовлення у стосунках із дитиною, оскільки гра — це дзеркало сімейних стосунків. У грі дитина копіює і жести, міміку, й інтонацію, і зміст мовлення до­рослих. Добре, якщо у грі візьмуть участь сусідські діти — гра буде цікавішою і зміс­товнішою, вона спри­ятиме вихованню по­чуття колективізму.

Сюжетно-рольові ігри за тематикою і за глибиною відображен­ня дійсності у різ­них дітей різні. Вони індивідуальні і за емоційно-виразною характеристикою, і за усвідомленим життєвим досвідом. Водночас у творчих сюжетних іграх закладено основу для колективної діяльності, ігрової співпраці, спілкування і спільного розв'язання ігрових завдань, переходу до відображення у грі стосунків між людьми. Сюжетна гра — самостійна. Вона не може не враховувати жит­тєвого досвіду дітей або передаватися в готовому ви­гляді як гра навчальна.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень