A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр"
Великописарівської селищної ради, Сумської області

Ігри та практичні прийоми для швидкого вивчення абетки

Дата: 14.07.2020 15:06
Кількість переглядів: 1670

   Добірка прийомів та ігор, які, розвиваючи логіку, спостережливість і творчі здібності, дозволяють швидко запам'ятати абетку та у невимушеній формі опановувати навичку читання.

   Вам також здавалось у дитинстві, що вміння читати – це певна надздібність, яку мають дорослі? Як в цих закарлюках можна розгадати сенси… Як збагнути цю, здавалося б, складну науку – читання?.. А потім трошки систематичних зусиль – і прийшло розуміння, що «не святі горшки ліплять»!

   Погодьтеся, значна кількість дітей досить важко опановує навичку читання. Це практично перша «висота», яку неодмінно треба взяти кожному. Однак шлях до підкорення своєї першої «вершини» буває не дуже легким, тому школярі вчаться читати переважно не надто наполегливо.

   За програмою Нової української школи вивченню абетки та оволодінню навичками читання присвячена більша частина навчального року. Пропонуємо ідеї навчальних прийомів та ігор, за допомогою яких можна перетворити вивчення букв на дійсно захопливий процес!

Практичні прийоми для вивчення абетки

   За допомогою пропонованих завдань учні вчаться швидко вирізняти окремі букви з-поміж усіх інших, запам'ятовуючи їх за формою. Такі вправи сприяють розвитку дрібної моторики та логіки.

Вправа «Лабіринт»

   Принцип виконання: Запропонуйте учням пройти лабіринт уявною стежкою.

Варіант А) Лабіринт розташований всередині самої букви.

   Безкоштовні шаблони лабіринтів всередині всіх літер української абетки можна завантажити тут.

 

   Приклад завдань із лабіринтом у будь-якій літері

   Варіант Б) Ігрове поле складається з різних букв, а стежка – певна буква, послідовно розфарбовуючи кожен «крок» якої, можна рухатись від старту до фінішу.

 

Приклад завдань із буквеного лабіринту

   Шаблони буквених лабіринтів у PDF-форматі для всіх букв абетки можна знайти за цими посиланнями:

   Варіант В) Необхідно прокласти шлях із послідовності літер в абетці. Від кожної літери до наступної є тільки один правильний напрямок, який необхідно позначити, намалювавши стрілки або зафарбувавши всі квадратики по порядку від першої літери «А» до останньої «Я».

   Кілька літер у завданні пропущені, учень має їх написати самостійно (можна скористатися підказками – порядковими номерами букв в абетці).

   Шаблони завдань з літерами української абетки можна безкоштовно завантажити тут, а англійської – тут.

 

Приклад завдань лабіринту-абетки

Вправа «Знайди літеру»

   Принцип виконання: Запропонуйте учням знайти і виокремити із переліку друкованих літер на аркуші лише потрібну букву, розфарбувавши її у певний колір (шаблони завдань з українськими та  англійськими літерами можна завантажити, перейшовши за гіперпосиланнями).

 

Приклад завдання «Знайди літеру»

Вправи «Розпізнай та вкажи»

   Принцип виконання: Запропонуйте школярам виконати такі завдання:

  • Відтворити букви алфавіту за клітинками.
  • Назвати предмети, які мають форму, подібну до букв.
  • Зібрати букву з певних елементів.
  • Розфарбувати області, в яких позначена відповідна буква.

   Більше практичних завдань для вивчення букв української абетки можна знайти тут, більшість з них безкоштовні для скачування. Для вивчення англійських літер багато інтерактивних завдань можна знайти тут.

Настільні ігри

Гра «Танграм»

   Китайська гра «Танграм» – це головоломка, що складається з 7 гральних кісток-танів, кожна з яких є пласкою геометричною фігурою (5 трикутників різних розмірів, 1 паралелограм і 1 квадрат).

 

Зовнішній вигляд танів Танграму та приклади складених головоломок

   Принцип гри: Сенс головоломки полягає в тому, щоб, склавши разом усі  фігури-тани, відтворити певну форму (в нашому випадку необхідно скласти певну букву абетки). У такий спосіб можна викласти силует людини, цифри тощо. Головна умова – обов'язково потрібно використати всі 7 танів, причому накладати їх один на один не можна.

 

Приклад відтворення букви «М» за допомогою 7 танів Танграма

   Один із варіантів використання цієї гри під час вивчення абетки – запропонувати учням за допомогою семи танів скласти фігурку тварини, назва якої починається на певну літеру.

 

Приклад фігурок тварин, складених за допомогою 7 танів

   Ця гра відмінно розвиває уяву, логіку та спостережливість, стимулює розвиток образного і просторового мислення (приклади складання танграмів на всі букви українського алфавіту можна знайти тут).

Гра «Розгадай кодування»

   Усім дітям надзвичайно подобається створювати та розгадувати шифри! Тому використання такого прийому під час вивчення абетки та опанування навичок читання дозволить перетворити навчання на цікаву гру!

   Для того, щоб організувати гру, підготуйте попередньо ігрове поле з абетки, кожна буква якого буде мати власний порядковий номер.

Відповідно до порядкового номера букв у абетці складіть їх шифри.

   Принцип гри: Об'єднайте клас у кілька команд, кожна з яких отримає власне ігрове поле та зашифровки (вони будуть однакові у всіх команд). Запропонуйте командам позмагатися у швидкості розшифровки прихованих слів. Окрім того, такий прийом можна використати, як один з етапів квесту.

 

Приклад шифрів та дешифраторів

   Граючи у «Розгадай кодування», можна використовувати кілька прийомів. Дітям надзвичайно подобається створювати нові слова чи розгадувати ті, в яких букви поміняли місцями. Такий прийом називається анаграмою. Слова-переробки можна створювати самостійно чи використовувати спеціальні генератори анаграм.

Гра-ходилка «Країною літер»

   Ходилка – мабуть, одна з найулюбленіших ігр більшості дітей. Тож чому б не використати її принцип для вивчення абетки!

  Для того, щоб зіграти в таку настільну гру, вам знадобляться: ігрове поле зі стежкою з літер (необов'язково у тому порядку, в якому вони є в абетці!), фішки за кількістю гравців (до 6 осіб) та ігровий кубик.

 

Приклад буквеної ходилки з ресурсу «Навчалочка»

   Принцип гри: Учасники гри в узгодженій послідовності кидають кубик та рухаються на ту кількість кроків, яка випала на грані кубика. «Потрапивши» на певну букву, учасник має назвати слово, яке з неї починається.

   Для того, щоб ускладнити гру, можна попередньо обрати певну тему і називати слова, обмежені цією тематикою. А для того, щоб гра стала ще більш захопливою, можна додати стрілочки, які дозволяють учасникам як  рухатись вперед, так і повертатися на кілька кроків назад.

   Ігрове поле можна створити з літер іноземної мови (англійської, французької тощо).

Гра «Філворд»

   Гра корисна для дітей та дорослих, оскільки дозволяє тренувати увагу, розвивати інтелект і вивчати нові слова.

   Принцип гри: Послідовно рухаючись у певному напрямку ігровим полем, утвореним буквами, потрібно знайти та виокремити відповідні слова.

   Цю гру можна використати як один з етапів командного змагання, під час якого на відгадування прихованих слів відводиться певний час і виставляються бали за кількістю знайдених. Або час спливає тоді, коли певній команді вдалось віднайти всі слова на ігровому полі.

 

Приклад завдань філворда

   Заготовки для філворду можна створити за допомогою генератора філвордів, причому в такий спосіб можна створювати власноруч філворди не лише українською, але й іншими мовами. Наприклад, вчителям англійської мови такий генератор стане в пригоді для перевірки засвоєння нових слів з будь-якої теми.

Гра «Склади слова»

   Для цієї гри можна роздрукувати окремі букви, шаблони складів чи певні зображення.

   Підготуйте фішки за кількістю учасників гри, ігрове поле – розграфлений прямокутник (по горизонталі кількість клітин, як і учасників, по вертикалі – 8-15 клітин) – та закриту ємність, в яку потрібно покласти попередньо роздруковані літери/склади/зображення.

Приклад ігрового поля для гри «Склади слова»

   Принцип гри: У заздалегідь узгодженій послідовності учні мають витягати картку та називати слово, яке починається з букви чи складу, які зображено на картці (можна ускладнити гру та обмежити слова певною темою).

   Якщо учень правильно називає слово, то він робить крок вперед на ігровому полі, якщо ні – залишається на місці. Перемагає той, хто першим досягає фінішу.

   Як різновид гри можна використовувати тільки зображення, тільки склади або зображення разом із складами. В такому випадку ігрове поле буде мати аналогічний вигляд, а ось принцип гри трошки відрізнятиметься: той, хто зможе з перших складів назви зображення зібрати слово, той робить своєю фішкою крок уперед на ігровому полі. Перемагає той, хто першим дістанеться фінішу.

 

Приклад карток із зображеннями для складання нових слів


   Найвищих результатів можна досягти тоді, коли сам процес навчання захоплює школярів! Якнайкраще цьому сприяють ігрові прийоми. Тож застосовуйте різноманітні ігри для навчання учнів молодшої школи, створюйте захопливу творчу атмосферу в класі!

Джерело: https://naurok.com.ua/post/igri-ta-praktichni-priyomi-dlya-shvidkogo-vivchennya-abetki


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень