A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр"
Великописарівської селищної ради, Сумської області

Про інклюзивну освіту

Дата: 15.01.2025 15:31
Кількість переглядів: 133

  Фото без опису   Що таке інклюзивна освіта?

Останнім часом термін “інклюзія” лунає все частіше, особливо в контексті освіти. Це свідчить про суттєві зміни в суспільній свідомості. Що таке інклюзія ?

Інклюзія — це процес залучення різних груп осіб до всіх сфер життя суспільства, тобто формування простору, де кожна особистість має можливість брати участь, робити свій внесок і розвиватися, незалежно від своїх особливостей.

Інклюзивна освіта — це відповідний підхід до навчання, націлений на забезпечення рівних можливостей навчання для всіх учнів, незалежно від їхніх фізичних чи когнітивних здібностей, соціального статусу, етнічного походження, релігійних переконань тощо.

Цей підхід передбачає не лише фізичне перебування учнів з особливими потребами в загальноосвітніх класах, але і створення відповідного педагогічного середовища, де враховуються індивідуальні потреби кожного учня. Інклюзивна освіта сприяє формуванню толерантного суспільства, де різноманіття вважається нормою.

Принципи інклюзивної освіти

Ми визначилися з тим, що таке інклюзивна освіта, але ж на яких засадах вона базується?
Існує вісім головних принципів:

  1. Досягнення та здібності людини не впливають на її важливість як особистості.
    Інклюзивна освіта покликана визнавати та поважати різноманітність здібностей та досягнень учнів. Необхідно створити простір, де кожен учень відчуватиме свою цінність незалежно від свого рівня досягнень. Інтелектуальні здібності чи фізичні можливості не мають цілком визначати людину.
  2. Кожен здатен відчувати та мислити.
    Інклюзивна освіта підтримує розвиток когнітивних та емоційних здібностей усіх учнів, визнаючи право кожного на власні почуття, власне мислення та унікальність в сприйнятті світу.
  3. Кожен має право спілкуватися та бути почутим.
    Інклюзія в освіті створює умови для ефективного спілкування всіх учнів, незалежно від їх особливостей. Важливо, щоб кожен учень мав можливість висловлювати свої думки, бути почутим та взаємодіяти з іншими.
  4. Люди потребують один одного.
    Інклюзивна освіта підкреслює важливість взаємодії та співпраці між учнями, вчителями та батьками. Розвиток соціальних навичок та формування ефективної взаємодії в колективі є першочерговими завданнями.
  5. Справжня освіта базується на відкритому спілкуванні.
    Інклюзивна освіта вбачає формування відкритого та толерантного середовища, де учні можуть вільно спілкуватися, ділитися своїми ідеями та вчитися сприймати думки один одного.
  6. Кожен потребує дружнього ставлення однолітків та їх підтримки.
    Інклюзивна освіта в школі підкреслює важливість формування позитивних відносин між учнями. Дружба та підтримка однолітків є важливою складовою у створенні дружньої атмосфери в колективі, де кожен прагне підтримувати та допомагати один одному.
  7. Досягнення прогресу навчання можливе, розвиваючи те, на що людина здатна, а не те, на що нездатна.
    Інклюзивна освіта зосереджена на розвитку індивідуальних сильних сторін та здібностей кожного учня, сприяючи максимальному розвитку їхнього потенціалу.
  8. Різносторонній розвиток впливає на всі сфери життя.
    Інклюзивна освіта враховує потребу в різносторонньому розвитку особистості, включаючи фізичний, соціальний, когнітивний та емоційний аспекти.                                  Фото без опису 

Переваги інклюзивної освіти

Інклюзія в школі суто позитивний процес. Інклюзивна освіта має численні переваги. Ось деякі з них:

  1. Рівні можливості. Інклюзивна освіта створює середовище, де всі учні можуть здобувати якісну освіту та розвивати свої здібності незалежно від їхніх особливостей.
  2. Соціальна інтеграція. Учні з особливими потребами в інклюзивних класах можуть більше взаємодіяти зі своїми ровесниками без обмежень, що сприяє розвитку соціальних навичок.
  3. Підготовка до реального життя. Інклюзивна освіта створює ситуації, близькі до реальних життєвих умов, де учні навчаються взаємодії з різними людьми, що може бути корисним у майбутньому.

Ці переваги роблять інклюзивну освіту важливою складовою сучасної педагогічної системи, спрямованої на забезпечення рівних можливостей та розвиток кожної дитини.

Інклюзивна освіта: законодавчі норми в Україні

Інклюзивна освіта в Україні регулюється рядом законодавчих норм та документів. Основний правовий акт, що стосується інклюзивної освіти, це Закон України “Про освіту” від 5 вересня 2017 року.

Згідно з цим законом, кожен учень з особливими освітніми потребами має право на безкоштовне навчання в будь-якому державному чи комунальному навчальному закладі. Закон передбачає ряд прав для учнів з особливими потребами, зокрема:

  • можливість дистанційного або індивідуального навчання;
  • психолого-педагогічна та корекційно-розвивальна терапія;
  • врахування потреб дітей в облаштуванні навчальних приміщень;
  • адаптований навчальний план і програма, форми та методи навчання.

Інклюзивна освіта в ДНЗ

Інклюзивна освіта в дошкільних навчальних закладах (ДНЗ) в Україні спрямована на створення умов для дітей зі спеціальними потребами. Батьки мають право вибирати будь-який дитячий сад, який розташований найближче до їхнього місця проживання.

Для зарахування дитини до ДНЗ батьки повинні звернутися до керівника закладу та подати заяву. Після цього в саду створюється інклюзивна група. Принцип інклюзії в Україні полягає у тому, щоб пристосовувати систему під дитину з особливими потребами, а не дитину під систему.

В інклюзивних групах працюють не лише вихователь і помічник вихователя, але й асистент, логопед, музичний і медичний працівники, психолог, дефектолог.

Вихователь інклюзивної групи повинен:

  1. Толерантно ставитися до дитини, попри її особливості.
  2. Допомагати маляті взаємодіяти з іншими дітьми.
  3. Підтримувати дитину, не відокремлюючи її від інших дітей.
  4. Пристосовувати навчальні завдання під потреби та можливості дитини.
  5. 5півпрацювати з іншими спеціалістами та батьками.

Інклюзивна освіта в школі

Впровадження інклюзивної моделі освіти в школах вимагає командної роботи та залучення директора, його заступника з навчально-виховної роботи, вчителів, асистента вчителя, психологів, соціального працівника, вчителя-дефектолога та батьків дитини. Вчитель в традиційній школі передає і пояснює інформацію учням. У інклюзивному навчальному середовищі учитель виступає координатором, наставником, менеджером, спостерігачем і психологом в одній особі.

Вчитель у своїй роботі має спиратися на наступні рекомендації:

  1. Під час створення плану уроку враховувати індивідуальні можливості учнів.
  2. Орієнтуватися не на слабкі, а на сильні сторони кожної дитини.
  3. Використовувати підказки — жести, міміку, вказівки.
  4. Готувати візуальні презентації для кращого засвоєння матеріалу.
  5. Користуватися методиками зняття напруги та заспокоєння.

Учитель інклюзивного класу повинен виявити гнучкість та толерантність, розуміти різні потреби учнів та вміти пристосовувати свою роботу до цих потреб.

                                                                                                              Авторка психологиня Лііна Зайченко


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень