Моніторинг інклюзивного навчання
Під час моніторингу інклюзивного навчання важливо проаналізувати його основні аспекти за ключовими напрямами освітньої діяльності, визначених у внутрішній системі забезпечення якості освіти:
1. Освітнє середовище закладу освіти
Тут слід оцінити наявність та якість таких показників:
- безпека і комфорт навчання та праці (застосування принципів універсального дизайну або безбар’єрного доступу до території закладу освіти та всіх його приміщень);
- доброзичлива атмосфера підтримки дитини, орієнтація на її потреби і можливості;
- технічне обладнання, яке може бути досить специфічним, зважаючи на особливі освітні потреби дітей;
- допоміжні засоби для навчання, необхідні для адаптації дітей з ООП;
- облаштування навчальних кабінетів (наприклад, створені куточки для усамітнення, додаткове освітлення тощо).
2. Система оцінювання результатів навчання учнів
При проведенні моніторингу слід приділити увагу таким показникам:
- поточне оцінювання (базується на основі загальних підходів та критеріїв оцінювання, але обов’язково враховує особливі освітні потреби дітей);
- підсумкове оцінювання (критерії оцінювання розробляються вчителем і є складовою частиною ІПР);
- формувальне оцінювання (його прийоми мають бути спрямовані на підтримку дитини з ООП та підкреслювати її успіхи та досягнення).
3. Педагогічна діяльність вчителів
Під час проведення стану організації інклюзивного навчання слід проаналізувати такі аспекти:
- наявність індивідуальної програми розвитку для кожної дитини, яка враховує її особисті можливості та потреби;
- адаптація/модифікація змісту навчального матеріалу відповідно до індивідуальних можливостей дітей з ООП;
- особливості роботи в інклюзивних класах (чергування перерв, дотримання відповідності темпу навчального заняття індивідуальним можливостям дитини, використання допоміжних засобів для навчання тощо);
- залучення учнів з ООП до спільної роботи в класі;
- взаємодія педагогічних працівників та асистента вчителя;
- участь педагогів у професійних спільнотах, діяльність яких спрямована на професійний розвиток педагогічних працівників, психологічну підтримку та консультування з впровадження компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, інклюзивного підходів до навчання здобувачів освіти і нових освітніх технологій.
4. Управлінські процеси закладу освіти
Ефективність цього напряму можна визначити за такими показниками:
- стратегія закладу освіти містить поетапне створення інклюзивного освітнього середовища, за потреби вносяться зміни;
- забезпечення систематичної та ефективної роботи команд супроводу (команду має бути створено для кожної дитини з ООП на інклюзивному навчанні (1–5 рівнів підтримки) і на педагогічному патронажі);
- забезпечення закладу освіти фахівцями, які організовують освітній процес в інклюзивних класах;
- координація підвищення кваліфікації педагогічних працівників за напрямом «Інклюзивне навчання»;
- координація психологічного супроводу інклюзивного навчання;
- надання соціальних послуг дітям з ООП (асистент дитини) за висновком ІРЦ та заявою батьків.
Також варто проаналізувати якість інклюзивного навчання відповідно до категорій учасників освітнього процесу:
Учні:
- усі діти, які проживають на території обслуговування школи, навчаються в ЗЗСО та отримують знання згідно з індивідуальними потребами (немає дітей, які не навчаються);
- усі діти, батьки яких написали заяви для зарахування та організації інклюзивного навчання, навчаються в закладі;
- для кожної дитини з ООП створено команду супроводу, в яку обов’язково входять батьки;
- для всіх дітей з ООП створено адаптоване освітнє середовище та проводяться корекційно-розвиткові заняття згідно з потребами та висновками ІРЦ;
- для кожної дитини, якій визначено в ІПР модифіковану програму предмета, її розроблено і розміщено в ІПР.
Педагоги:
- педагоги підвищують кваліфікацію за особисто визначеною потребою;
- усім педагогам виплачуються надбавки за роботу в інклюзивних класах у розмірі 20 %;
- педагоги, які викладають адаптовані/модифіковані предмети, визначені в ІПР, розробляють адаптовані/модифіковані програми предметів;
- педагоги і асистент вчителя спільно готуються до навчального заняття, складають адаптовані та/або модифіковані завдання у поурочних планах;
- педагоги розробляють критерії оцінювання, які зазначені в ІПР, на основі загальних підходів та критеріїв оцінювання з урахуванням ООП;
- педагоги ведуть документацію, звітність, зазначену в посадовій інструкції.
Батьки:
- знають, що дитина навчається за освітньою програмою закладу та ознайомлені з критеріями оцінювання дитини;
- входять до складу команди супроводу;
- погодили, підписали, отримали копії індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану, модифіковану програму предмета, розклад корекційно-розвиткових занять дитини.
Крім того, Державна служба якості освіти рекомендує проаналізувати шкільну документацію щодо надання освітніх послуг учням із ООП:
- освітня програма. Вона має містити корекційно-розвитковий складник і включати індивідуальні навчальні плани учнів 2–5 рівнів підтримки);
- річний план роботи. Цей документ має включати заходи з формування інклюзивного середовища, заходи з упровадження педагогічних технологій в роботі з дітьми з ООП, заходи з інформаційно-просвітницької роботи з батьками, зокрема план роботи з батьками дітей з ООП;
- документація щодо роботи команди супроводу (Положення, накази про затвердження складу кожної команди супроводу);
- індивідуальні програми розвитку учнів (вони мають бути розроблені, затверджені та розміщені в АС «ІРЦ» впродовж 2 тижнів з дня зарахування дітей з ООП. ІПР має включати індивідуальний навчальний план з додатками адаптованих, модифікованих програм предметів);
- індивідуальний навчальний план (його форму/шаблон має бути розроблено та погоджено педагогічною радою);
- укладені цивільно-правові договори з фахівцями для проведення корекційно-розвиткових занять;
- затверджені корекційно-розвиткові програми;
- наявність посадових інструкцій для всіх педагогів, які працюють з дітьми з ООП;
- затверджені графіки проведення корекційно-розвиткових занять.
За результатами моніторингу заклад робить висновки про стан інклюзивного навчання та визначає напрями діяльності, що потребують особливої уваги, розробляють заходи, що допоможуть розв’язати проблеми, та фіксують їх у річному плані роботи. Також результати самооцінювання можуть бути висвітлені у щорічному звіті про освітню діяльність або у звіті керівника закладу освіти.