A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр"
Великописарівської селищної ради, Сумської області

Новини

Дата: 15.06.2022 09:33
Кількість переглядів: 41

Розвиток навичок у дітей з аутизмом

????Коли наша дитина отримує діагноз РАС буває складно зорієнтуватися: що робити, чому вчити, як це робити правильно, які стратегії та методи використовувати для найкращого засвоєння матеріалу.

Багато мам пишуть «Він дуже розумний. Вже в 2 роки знає алфавіт, кольори, марки автомобілей».

Ми всі бажаємо, щоб наша дитина була найбільш успішна та розумна. Але все це можна досягти лише тоді, коли ми врахуємо як її сильні сторони, так і її дефіцити. Крім того, слід пам’ятати, що окрім сфери академічних навичок, для дитини з аутизмом найважливішими будуть навички гри, самообслуговування, гігієни, комунікації, перебування в суспільних місцях та взаємодії.

????Схематично важливі навички для дитини з РАС можна розділити на:

1. Соціальні навички;

2. Мовленнєві та комунікативні навички;

3. Навички учбової поведінки;

4. Побутові навички;

5. Ігрові навички;

6. Моторні та імітаційні навички.

???? СОЦІАЛЬНІ НАВИЧКИ

????Соціальні навички – це всі вміння людини, що їх вона використовує для спілкування і взаємодії з іншими людьми. Вони можуть містити оволодіння наступними здатностями:

?? Сумісна увага:

- Безпосередня участь в сумісній діяльності з дорослими та однолітками;

- Привернення до себе уваги з боку оточуючих у прийнятній формі;

- Утримання спільної уваги на одному й тому ж предметі чи об’єкті.

??Невербальна взаємодія:

- зоровий контакт (якщо можливо і не шкодить дитині)

- використання жестів та прийнятної пози тіла;

- використання міміки;

- дотримання адекватної дистанції при спілкуванні;

- розпізнавання невербальних соціальних сигналів.

??Робота з емоціями:

- розпізнавання мімики;

- розпізнавання емоційного стану оточуючих;

- розпізнавання власного емоційного стану;

- використання стратегій саморегуляції.

??Соціальна взаємодія:

- з членами родини, іншими дорослими, однолітками;

- ініціатива взаємодії;

- дотримання черги в грі та у сумісній діяльності, в тому числі очікування;

- прийняття та надання допомоги;

- встановлення дружніх відносин.

??Участь у сумісній діяльності з іншими:

- Здатність приймати допомогу, предмети від інших;

- Йти разом за руку, в парі (залежить від віку);

- Ділитися іграшками та предметами;

- Виконувати дії по черзі;

- Слідувати груповим інструкціям;

- Самостійно виконувати дії;

- Перемикатися між заняттями та діяльністю.

???? МОВЛЕННЄВІ ТА КОМУНІКАТИВНІ НАВИЧКИ:

????Мовленнєві навички - це автоматизовані дії з мовним матеріалом (лексичним, фонетичним, граматичним) як у процесі слухання, так і у процесі говоріння.

????Комунікативні ж навички - це вміння людини встановлювати контакт з оточуючими людьми, правильно розуміти їх мову і поведінку, давати адекватний зворотній зв’язок.

??Спілкування та комунікація:

- Повідомляти про свої потреби та інтереси;

- Реагувати на звернення;

- Просити іншу дитину зупинитися;

- Відмовляти/ відхиляти поміч або спілкування в адекватний спосіб;

- Вітатися та прощатися;

- Привертати увагу;

- Відповідати так/ні або на інші запитання;

- Коментувати події.

??Невербальна комунікація:

- Зоровий контакт (за умови якщо він не спричиняє шкоди дитині)

- Жести

- Вираз обличчя

- Позиція тіла

- Дистанція;

- Використання засобів альтернативної комунікації.

??Мовлення:

- Словниковий запас та загальні уявлення про мову (іменники, дієслова, прикметники, займенники, прийменники тощо)

- Характеристики об’єктів

- Категорії

- Однина/ множина, рід слів

- Переносні значення слів;

- Темп мовлення

- Висота голосу

- Інтонації.

??Діалог:

- Вміння відповідати на питання;

- Ініціатива розмови;

- Підтримання розмови;

- Вміння звершити бесіду;

- Розмова на окрему тему або інші теми.

????НАВИЧКИ УЧБОВОЇ ПОВЕДІНКИ:

???? Навички учбової поведінки - цілеспрямовану діяльність дитини, яка полягає у засвоєнні знань, здібностей та умінь, способів їх набуття, форм поведінки та видів діяльності під час отримання освіти.

??До таких навичок відносяться:

- Здатність сидіти за столом/ за партою не менше 30 хв;

- Сприймати поруч присутність однокласників чи одногрупників;

- Виконувати вчительські інструкції та групові інструкції;

- Самостійно виконувати завдання на протязі 5-10 хвилин або інші завдання без нагадування;

- Слідування візуальному розкладу;

- Перехід із класу в клас;

- Виконання завдань, зазначених на дошці або в підручнику.

????ПОБУТОВІ НАВИЧКИ:

????Побутові навички це життєві компетенції, сформованість яких забезпечує особі уміння виконувати елементарні дії з самообслуговування, догляду за своїм тілом, правильним харчуванням та дотриманням правил безпеки.

??Гігієна:

- Туалет;

- Чистка зубів;

- Душ, ванна;

- Використання рушника;

- Розчісування.

??Одяг:

- верхній одяг;

- Футболка/ светр;

- Носки, штани

- Взуття

- Аксесуари

- Застібки, молніі, ґудзики, шнурки;

- Поправляти одяг.

??Харчування:

- сидіти за столом під час прийому їжі;

- Пити з чашки, стакану;

- Правильно тримати столові прибори;

- Користуватися серветкою;

- Прибирати за собою після закінчення прийому їжі.

?? Режим дня та розклад:

- використовувати візуальний розклад;

- Приймати зміни та непередбачувані обставини

- Спокійно перемикатися між різними видами діяльності.

?? Безпека:

- Знаходитися поруч з дорослими або на безпечній дистанції;

- Обережність при використанні гарячих чи гострих предметів;

- Безпека на висоті;

- Правила переходу дороги;

- Адекватне реагування на інструкції «стій», «стоп», «зупинись», «не чіпай».

??Стан здоров’я:

- навчитися показувати коли боляче або поранився;

- Приймати ліки (у випадку необхідності);

- Проходити медицинські процедури, огляд у лікаря, візит до дантиста, здавати аналізи.

???? ІГРОВІ НАВИЧКИ

????Ігрові навички розглядаються як один з найкращих методів розвитку комунікації та навчання дитини в ігровому середовищі.

??До навичок гри та організації дозвілля відносяться:

- Самостійна гра;

- Паралельна гра поруч з однолітками;

- Інтерактивна/ сумісна гра;

- Сенсорні ігри з піском, водою чи іншими сипучими предметами;

- Функціональне використання іграшок;

- Конструктори, лего;

- Гра з музичними інструментами;

- Розвиткові ігри - книги, пазли, лото;

- Сюжетна та ролева ігри.

????МОТОРНІ ТА ІМІТАЦІЙНІ НАВИЧКИ:

???? Моторні навички це рухова активність організму або окремих органів. Під моторикою розуміють послідовність рухів, які у своїй сукупності потрібні для виконання будь-якої певної задачі.

????Імітаційні навички - здатність дитини копіювати інші дії з об’єктами, жести та рухи тіла, звуки або слова що призводить до поліпшення загальних соціальних здатностей.

??Дрібна моторика:

- пінцетний захват;

- Вміти крутити, тягнути, гортати сторінки;

- Перекладати об’єкти з однієї руки в іншу руку

- Працювати обома руками

- Координація руки-долоні та/або пальців та очей

- Графічні навички (обводити, писати чи замальовувати, використовувати ножиці, клеїти)

??Загальна моторика:

- Рівновага під час ходьби та сидіння;

- Управління силою руки/долоні;

- Рухова діяльність (стрибки, біг, бросок);

- Координація рук та очей;

- Використання спортивного інвентарю.

??Імітація:

- імітація моторних рухів;

- Імітація дій з предметами;

- Імітація послідовності дій;

- Імітація дій однолітків;

- Імітація / повторення слів, фраз.

????Слід пам’ятати, що формування навички це динамічний, послідовний процес, який може тривати від 1-2-3 занять й більше і залежить від стану та розвитку дитини та дорослого/ фахівця, який допомогає їй цю навичку опанувати, засвоїти та почати самостійно застосовувати.

????Вказаний вище перелік навичок можна використовувати для постановки цілей на час найближчого розвитку дитини в залежності від її віку та потреб.Возможно, это изображение 2 человека, ребенок и в помещении


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень